Artykuł sponsorowany

7 czynników wpływających na wartość spółki 

7 czynników wpływających na wartość spółki 

Wycena spółki jest niezbędna do przeprowadzenia wielu operacji gospodarczych. Wykonuje się ją dla każdej firmy indywidualnie, biorąc pod uwagę ważne dla niej informacje. Za jej pomocą właściciel konfrontuje swoje przeczucia co do wartości przedsiębiorstwa i określa swoje możliwości finansowe. W tym celu musi znać wszystkie czynniki wpływające na wycenę.

Jak wykonuje się wycenę spółki?

Nie ma jednej ustalonej, czy narzuconej odgórnie metody, która obowiązuje przy wycenie spółki. Dlatego często ten proces jest czasochłonny i skomplikowany. Firmy go wykonujące najczęściej posługują się:

  • metodą dochodową,

  • metodą porównawczą,

  • metodą majątkową lub aktywów netto.

Wybrana metoda zależy w dużej mierze od samej firmy, jej profilu działalności i celu wykonywania wyceny spółki. Od jej dobrania będzie zależało także, co specjalista będzie brał pod uwagę i jakie czynniki uzna za decydujące przy ostatecznej analizie. Dlatego sam sposób jest bardzo ważny i nie może być wybrany bez przemyślenia.

Co bierze się pod uwagę podczas wyceny spółki?

Do wyceny spółki mogą być potrzebne różne informacje. Najczęściej specjalista pracuje na siedmiu najważniejszych z nich. Są to:

  • wielkość firmy,

  • sytuacja finansowa spółki, w tym jej aktywa materialne i niematerialne oraz zobowiązania,

  • faza rozwoju firmy,

  • płynność i stopień zbywalności aktywów spółki,

  • płynność i stopień zbywalności udziałów przedsiębiorstwa,

  • branże, w jakich działa spółka i na jakie ma wpływ,

  • stopień kontroli przez interesariuszy.

Wycena spółki będzie bardziej skomplikowana dla tych firm, które działają na rynku już od wielu lat i są rozbudowane. W ich przypadku konieczne mogą być dodatkowe informacje. Wycenę spółki można przeprowadzić samodzielnie, ale często inwestorzy wymagają dokumentu przygotowanego przez specjalistów z zewnątrz. Firmy takie jak GKC Outsourcing Sp. z o.o. wykorzystują w swojej pracy metody sprawdzone, dostosowane do potrzeb firm, z którymi współpracują. Biorą pod uwagę wszystkie niezbędne informacje i podchodzą do nich obiektywnie. Z takiej usługi warto skorzystać przy planowanej fuzji albo chcąc rozdzielić aktywa przedsiębiorstwa na swoich bliskich. Profesjonalna wycena zawsze będzie bardziej wiarygodna niż przewidywania lub szacowanie na podstawie wykazanych na koniec roku obrotów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.