Artykuł sponsorowany

Czym jest i kto może skorzystać z podatku estońskiego?

Czym jest i kto może skorzystać z podatku estońskiego?

Tzw. estoński CIT to wariant opodatkowania spółek, kojarzony głównie z przypadkiem Estonii. W wariancie tym nie ma obowiązku płacenia podatku dochodowego, chyba że spółka wypłaca zysk swoim udziałowcom. W zamierzeniu więc podatek estoński ma zachęcić firmy do tego, aby reinwestowały uzyskane dochody.

Podatek estoński – czym jest?

Podatek estoński w Polsce znany jest pod nazwą „ryczałt od dochodów spółek”. Wprowadzono go 1 stycznia 2021 roku, przy czym jego zasady znacząco zmieniono już rok później. Wskutek tych zmian ryczałt może być wybierany nie tylko przez spółki z o.o., lecz także przez spółki komandytowe. Jest dobrowolny, co oznacza, że mogą z niego skorzystać przedsiębiorcy, którzy złożyli stosowny wniosek i spełniają określone w Ustawie PDOP warunki. Rozwiązanie to może być wykorzystywane zwłaszcza przez te spółki, które zarobione zyski będą reinwestować na cele własnej działalności, a nie wypłacać udziałowcom. Rozliczanie podatku estońskiego daje możliwość przesunięcia momentu, w którym powstaje zobowiązanie podatkowe. Oznacza to, że przedsiębiorca nie ponosi ciężaru związanego z opodatkowaniem CIT w tym czasie, w którym zysk pozostaje w firmie.

Kto może skorzystać z podatku estońskiego?

Podatek estoński funkcjonuje w dwóch formach – ryczałtu (podatku pełnego) i funduszu specjalnego (podatku częściowego). Oba rodzaje wymagają jednak od przedsiębiorców spełnienia pewnych warunków. Minimum 50% uzyskanych dochodów przedsiębiorstwa musi pochodzić z działalności operacyjnej (niefinansowej), przy czym na równi z działalnością finansową traktowane są m.in. „transakcje z podmiotami powiązanymi- w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma”. Takie mało precyzyjne regulacje często stają się źródłem sporów z organami podatkowymi. Zasadą określająca podatek estoński jest także to, że udziałowcy to wyłącznie osoby fizyczne. Firma nie może posiadać udziałów w innych spółkach i inne spółki nie mogą mieć udziałów w spółce, podlegającej estońskiemu CIT.

Powyższe zasady powodują, że rozliczanie podatku estońskiego wymaga wiedzy i doświadczenia. Właśnie dlatego warto wziąć pod uwagę skorzystanie z oferty kancelarii doradztwa podatkowego w Warszawie Jacka Pukaluka.

Zalety podatku estońskiego

Wielu przedsiębiorców obawia się zmiany w sposobie rozliczania podatków. Warto jednak pamiętać, że warto jest dokonać zmiany także dlatego, że estoński CIT posiada wiele zalet. Ten mechanizm opodatkowania pomaga znacznie obniżyć obciążenia zysków trafiających do rąk udziałowców. Mali podatnicy mogą uzyskać efektywną stopę opodatkowania wynoszącą nawet mniej niż 20% (według MF jest to dokładnie 20%). Podatnik nie musi wówczas opłacać podatku w chwili uzyskania zysku. Opodatkowanie zostaje odroczone do czasu wypłaty zysku wspólnikowi/udziałowcowi.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.