Artykuł sponsorowany

Formy opodatkowania przedsiębiorstw w Polsce

Formy opodatkowania przedsiębiorstw w Polsce

Planujesz założyć działalność gospodarczą? Wybierz jedną z trzech dostępnych form opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jeśli nie wiesz, jaką formę opodatkowania przedsiębiorstwa wybrać, zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem.

Jakie są formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

W Polsce obowiązują trzy formy opodatkowania: na zasadach ogólnych według skali podatkowej (stawka 12% i 32%), podatek liniowy (stawka 19%), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Wybór formy wpływa na obowiązki i podstawę opodatkowania. Wybierając podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, masz obowiązek zawiadomienia o tym naczelnika urzędu skarbowego do 20. dnia miesiąca kolejnego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w danym roku podatkowym, bądź do końca roku podatkowego – w przypadku osiągnięcia pierwszego przychodu w grudniu.

Zwróć uwagę, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym wskazuje konkretne działalności, które nie mogą być opodatkowane w ten sposób. Z tej formy nie mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą np. w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, prowadzenia aptek, handlu częściami do pojazdów mechanicznych.

Na czym polega opodatkowanie na zasadach ogólnych?

Jak tłumaczą doradcy podatkowi, opodatkowanie dochodu na zasadach ogólnych według skali podatkowej to podstawowa forma opodatkowania – nie wymaga zawiadamiania Urzędu Skarbowego o jej wyborze. W tym przypadku podstawę opodatkowania stanowi dochód, pomniejszany o należne odliczenia. Stawka podatku jest zależna od wysokości uzyskanego dochodu i stanowi 12% (do wysokości 120 000 zł) i 32% (powyżej 120 000 zł).

Co trzeba wiedzieć o opodatkowaniu dochodu podatkiem liniowym?

To forma opodatkowania, która nie może być stosowana, jeśli usługi będą świadczone na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w tym samym roku lub w takim samym zakresie, w jakim były świadczone usługi ze stosunku pracy lub ze spółdzielczego stosunku pracy. Podatek jest płatny według stałej stawki 19% - bez względu na wysokość uzyskanego dochodu. Jak wyjaśniają pracownicy Biura Księgowego Enigma, wybierając podatek liniowy, należy prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów lub wybrać prowadzenie księgi rachunkowej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.