Co to jest konsulting i dlaczego sprzyja rozwojowi firm?

Co to jest konsulting i dlaczego sprzyja rozwojowi firm?

Konsulting oznacza szeroko pojęte doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. W wielu przypadkach jest ono konieczne. Dzięki fachowym poradom na różnych polach firmy się rozwijają i to w szybkim tempie. Co dokładnie mieści się pod pojęciem konsultingu? Dowiesz się, czytając artykuł. Poznaj też różne rodzaje konsultingu i zdecyduj, czy to coś dla ciebie!

Konsulting — co to?

Konsulting to różne usługi, świadczone dla przedsiębiorstw, w ramach których mieści się:

  • tworzenie strategii firmy,
  • restrukturyzacja biznesu,
  • zarządzanie środkami pieniężnymi przedsiębiorstwa,
  • zarządzanie kapitałem ludzkim,
  • dostosowywanie rozwiązań informatycznych,
  • szkolenia.

Z konsultingu korzystają najczęściej startupy, które potrzebują wsparcia w rozwiązywaniu problemów, jakie pojawiają się na początku prowadzenia działalności gospodarczej. Rolą konsultanta jest przeprowadzenie przedsiębiorców przez różne zawirowania i zmniejszenie ryzyka podjęcia złych decyzji, za które przyjdzie słono zapłacić. Analizuje on kondycję firmy i pomaga znaleźć optymalne rozwiązania w różnych sytuacjach. Takie doradztwo ma doprowadzić do umocnienia pozycji biznesu na rynku.

Jakie są rodzaje konsultingu?

Firmy konsultingowe specjalizują się w określonych obszarach tak, by móc dostarczać jak najwięcej merytorycznej wiedzy i zaoferować usługi jak najlepszej jakości. Do rodzajów konsultingu należy:

  • doradztwo operacyjne — ma na celu organizację przedsiębiorstwa w taki sposób, by osiągała zyski jak najmniejszym nakładem finansowym,
  • konsulting strategiczny — opracowywanie planu rozwoju na podstawie szczegółowej analizy i wprowadzanie go w życie,
  • doradztwo IT (konsulting informatyczny) — określenie potrzeb technologicznych biznesu i ich wdrożenie oraz kontrola nad obiegiem informacji,
  • doradztwo podatkowe — konsultant tworzy strategię podatkową dla firmy, by uniknąć jej nadmiernego obciążenia,
  • doradztwo prawne — tutaj nawet reprezentowanie firmy w sądzie,
  • doradztwo finansowe — obsługa finansów firmy i ich optymalizacja, sporządzanie biznesplanów,
  • konsulting marketingowy i PR — wsparcie w promocji przedsiębiorstwa, umiejętne wpływanie na opinię publiczną,
  • doradztwo personalne — zarządzanie zasobami ludzkimi, wskazywanie szkoleń, na które istnieje zapotrzebowanie wśród pracowników.

Usługa konsultingowa — co jeszcze jest ważne?

Dobrze wiedzieć, że konsultanta obowiązuje neutralność, dyskrecja w stosunku do informacji, do jakich ma uzyskać dostęp oraz obiektywność. Musi on pozostawać niezależny w ciągu trwania współpracy z przedsiębiorstwem. Powinien też posiadać odpowiednie wykształcenie w danej dziedzinie, w której oferuje pomoc i orientować się, jakie są obecnie możliwości, nowe rozwiązania i zmiany w różnych obszarach, np. technologicznym i prawnym. Zobligowany jest ponadto do przestrzegania etyki panującej w danej firmie.

Branża konsultingowa oferuje wiele możliwości. Obiektywizm doradcy może wychwycić źródła problemów przedsiębiorstwa i określić, jakie aspekty wymagają analizy i zmian. Szkoda nie skorzystać z opcji, dzięki której twoja działalność może zacząć się dynamicznie rozrastać. Warunkiem jest oczywiście chęć współpracy. Pamiętaj, że ostateczne podejmowanie decyzji należy do ciebie, jako zlecającego. Nie musisz się więc obawiać, że ktoś zrobi coś wbrew twojej woli.

Zanim zaczniesz współpracę, sprawdź konsultanta: czy posiada referencje, jakie ma doświadczenie. Odszukaj jego profil w Internecie, odwiedź jego stronę internetową, być może widnieją gdzieś opinie klientów? Spotkaj się z potencjalnym konsultantem, by ocenić, czy stworzy się między wami nić porozumienia. Na koniec, musisz liczyć się z tym, że usługi konsultingowe są kosztowne, jednak procentują, gdy trafi się na dobrego doradcę.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.