Czym się różni księgowość pełna od uproszczonej?
Przedsiębiorcy prowadzący małe i duże firmy już na początku swojej działalności muszą zdecydować o tym, jaka będzie forma ich księgowości. Wybiera się spośród wariantu pełnego lub uproszczonego. Niekiedy przepisy prawa wprost wskazują na obowiązek określonego typu. Czasem jednak dobrowolnie można wybrać jedną z opcji. Na czym polegają różnice i co warto na ten temat wiedzieć?
Na czym polega księgowość uproszczona?
Księgowość uproszczona to taka, która zakłada nieskomplikowane zasady gromadzenia danych finansowych i może obejmować:
kartę podatkową,
ryczałt ewidencjonowany,
Księgę Przychodów i Rozchodów.
W pierwszym wariancie podatek wylicza się na bazie procentowej stawki od uzyskanego przychodu.
Z ryczałtu może korzystać w zasadzie każde przedsiębiorstwo, ale opłacalność takiego rozwiązania zależy od wielu czynników. Warto w tej sprawie skonsultować się z biurem księgowym, na przykład z LCConsulting.
Z kolei Księga Przychodów i Rozchodów to jedna z popularniejszych form ewidencjonowania przychodów i kosztów. W przypadku braku wykazanego przychodu przedsiębiorca nie musi płacić podatku.
Na czym polega księgowość pełna?
Nieco inaczej sprawa wygląda z księgowością pełną. Taka forma pozwala na dokładną i szczegółową analizę sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Jak sama nazwa wskazuje, jest ona zbyt drobiazgowa i czasochłonna, by zajmować się tym osobiście.
Obowiązek prowadzenia firmowej księgowości pełnej mają następujące podmioty:
spółki cywilne,
spółki handlowe,
osoby fizyczne o przychodach netto, które w poprzednim roku obrotowym wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 mln euro.
W praktyce każdy przedsiębiorca może się na coś takiego zdecydować.
Co wybrać?
Ci, którzy stoją przed wyborem dobrowolnej formy księgowości, zastanawiają się, która z nich będzie lepsza.
Dużo większą popularnością cieszy się jednak księgowość uproszczona. Jest dużo mniej czasochłonna i kosztowna, a poza tym jest łatwiejsza, jeśli chodzi o późniejszą interpretację.
Natomiast księgowość pełna daje kompleksowy obraz działań finansowych, co również ma swoje plusy. Tak naprawdę wszystko zależy więc od indywidualnych potrzeb organizacyjnych i finansowych określonego przedsiębiorcy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana